5 Gode råd til træning på hometrainer

Hvis man ikke skal køre sur i at benytte sig af en hometrainer til at holde formen ved lige på i vinterperioden, så kommer her et par gode råd, som kan gøre den ensformige træning lidt lettere at komme igennem.

  1. Sørg for at sidde korrekt på cyklen
  2. Sørg for god ventilation i rummet
  3. Forsøg at dæmpe støjen
  4. Forbered din træning
  5. Underholdning

Sørg for at sidde korrekt på cyklen

Når man benytter sig af en hometrainer, så foregår det typisk ved, at man tager sin almindelige motionscykel og sætter denne op i en hometrainer. Hvis man går meget op i det, så sætter man et andet baghjul på cyklen, så man bruger et rigtigt hometrainerdæk og ellers bruger man blot det dæk, som man plejer at køre på. Den cykel som man plejer at køre på, er (forhåbentlig) tilpasset til en selv og derfor sidder man i en stilling, hvor det belaster ens krop mindst muligt og er så komfortabelt som muligt.
Når man sætte den samme cykel op i en hometrainer, så løfter man baghjulet op i maskinen, mens det ikke er alle, som sørger for, at få løftet cyklen tilsvarende i forenden.

Forhjulsblok

Til rigtig mange maskiner hører der en forhjulsblok med og ellers kan disse købes forholdsvis billigt mange steder.
Hvis man ikke sørger for at løfte cyklens forhjul og på niveau med cyklens baghjul, så vil hele køreturen komme til at føles, som om man kører med af bakke. I naturen er det fint nok at køre ned af bakke, da belastningen også er mindsket, når dette sker. Men tro mig, at sidde i en stilling, som om man kører ned af bakke og samtidig forsøge at simulere en 5% stigning, det er ikke noget hit…..

Sørg for god ventilation i rummet

Ude i naturen bliver kroppen kølet ned af den vind, som man kører op. Når man placerer sin hjemmetræner i et lukket lokale, så er der som udgangspunkt ikke en vind, der rører sig. Ofte vælger man at træne i et lukket rum, både af hensyn til støj, men også for at kunne træne uforstyrret. Hvis man vælger denne løsning, så kan det varmt anbefales, at man investerer i en god ventilator, som kan give en brise under træningen.
Hvis man træner i omgivelser, der tillader det, så kan gennemtræk også gøre træningen langt mere komfortabel og specielt, hvis man kan hjælpe vinden lidt på vej med den føromtalte ventilator.

Forsøg at dæmpe støjen

Nogle hometrainere larmer mere end andre og der findes modeller, som er næsten lydløse. Fx larmer den nye Bkool ikke meget mere end fuglene i haven og det samme siges om Elite Turbo Muin. Desværre så er støjsvage hometrainere ikke billige hometrainere, så hvis du har et lidt stramt budget, så kan det være, at du skal på jagt blandt de brugte hometrainere for at få en, som ikke larmer alt for meget.

Hometrainerdæk

Ud over at tænke over valget af selve hometraineren, så er der også andre tiltag, som man kan gøre for at dæmpe støjen under træning. En af de ting, som kan spare dig for flest decibel er, at skifte over til et rigtigt hometrainer dæk. Dit dæk til brug udendørs har mønster (også selv om det ikke er meget) og dette er med til at skabe støj. Desuden er et rigtigt hometrainerdæk lavet af et andet materiale og dette bliver derfor ikke påvirket så meget af friktionen fra din trainer og derfor mindskes støjen. Et almindeligt cykeldæk bliver varmt ved brug på hometrainer og dette skaber større rullemodstand, hvilket påvirker støjen i en negativ retning.

Hometrainermåtte / underlag

Rigtig meget af den støj, som opstår ved brug af en cykeltræner forplanter sig fra maskinen og over i gulv og herefter vægge. Dette betyder, at støjen forstærkes af rumklangen og at denne spredes til resten af huset. Hvis man lægger et godt underlag under sin trainer, så forplantes denne støj ikke og samtidig mindskes støjen også, da man ikke laver støj ved friktion mod selve gulvet. Der findes rigtige hometrainermåtter, som ikke blot fjerne vibrationer, men de kan også i høj grad suge noget af den sved, som hos langt de fleste ligger i en sø på gulvet efter træning.
Hvis man ikke er villig til at ofre de omkring 500 kr. som en hometrainermåtte koster, så kan et almindelig fitnessunderlag også bruges.

Forbered din træning

Hvis man har gjort sig nogle tanker om, hvad man vil træne, inden man sætter sig på maskinen, så får man en langt bedre træning, fordi man er mentalt forberedt. Desuden giver det ofte blod på tanden, hvis man har nogle faste træningspas, som man kører med passende intervaller. Hvis man tester sig selv i disse træningspas, så vil langt de fleste sætte en ære i at gøre det bedre end sidst, og derfor giver man den ofte en ekstra skalle. På denne måde vil man også løbende kunne se, hvor effektiv man har være, når man kan aflæse sine forbedringer – eller man kan se, at nu skal man til at tage sig selv i nakken.

Underholdning

Nogle kan bedst koncentrere sig, hvis der er fuldstændig ro omkring dem, men langt de fleste træner bedst, hvis der er uro. For de fleste fungerer det rigtigt godt med musik og ofte gerne høj musik (så slipper man også for at høre på larmen fra ens hometrainer). Når man cykler i naturen, er man nød til at kunne høre, hvis der kommer andre i skoven eller biler på vejen, så der kan man ikke køre med høj musik. Så derfor er træningen på cykeltræneren en oplagt mulighed for at udnytte omgivelserne.
Alternativt findes der de såkaldte interaktive hometrainere – dem med opkobling til pc eller fjernsyn. Disse hometrainere giver en fornemmelse af, at man kører i sine vante omgivelser sammen med ens træningspartnere. Der er rigtig mange, som finder utrolig stor motivation i at benytte denne form for træning. Hvis du overvejer at skifte din hometrainer til en interaktiv, så bør du tage et kig på den tyske Bkool fra 2015 eller kigge på nogle af modellerne fra Elite.