6 tips til at få mere ud af din hometrainer.

1.Sørg altid for at din cykel er i topform.

En cykel som kører godt er meget sjovere at køre på. Det er i forvejen ikke særligt sjovt at sidde og træde i pedalerne og kigge ind i væggen, så hvis din cykel ikke kører helt optimalt, så har du endnu et od imod dig for, at du bevarer motivationen og kommer på træneren.

2.Ventilation er guld værd.

Når man kører på landevejen eller i skoven, bliver man afkølet af vinden. Når hjulene kører rundt uden at man selv bevæger sig fremad, så bliver det uhyggeligt ubehageligt at træne. De kommer meget lettere igennem træningen, hvis de bliver afkølet undervejs og derfor kan du med fordel træne i et meget koldt rum og alternativt sætte en blæser op foran din hometrainer eller træningsruller.

3.De sociale aspekter.

Hvis man har lidt svært ved at tage sig sammen til at komme på træneren, så kan det være en rigtig god ide, at sørge for at træne sammen med andre. Man kan træne sammen med andre på mange måder lige fra at sætte to maskiner op ved siden af hinanden og til at bruge de virtuelle univers. Hvis man vælger den virtuelle løsning, så skal man være opmærksom på, at en Bkool ikke nødvendigvis snakker sammen med en Elite eller en Kinetic.
Hvis man har en kælder som står tom eller et andet lokale, som man ikke skal bruge til noget, så kan det give mange hyggelige (men hårde) timer, at invitere en eller flere af sine træningspartnere til at træne sammen.

4.Brug hometrainerdæk.

Der er rigtig god fornuft i at købe nogle rigtige hometrainerdæk. Begrebet er ikke blot en ny måde at tjene penge på, men dækket har helt klart sin berettigelse. Et almindeligt landevejsdæk kan holde til forholdsvis meget varme, men der er alligevel mange af dem, som må give op overfor den varme, som bliver produceret ved, at ens dæk på nøjagtig samme sted på slidbanen og samme sted på rullerne i meget lang tid. Et almindelige dæk kan både blive ødelagt af det og desuden kan man få sit træningsrum godt og grundigt svinet til, når det varme gummi begynder at blive slynget op af væggen.

5.Mål din træning.

Når du træner indendørs, har du ikke de ydre faktorer, som du har ved kørsel udenfor. Ved udendørs træning påvirkes den daglige køretur af vind, nedbør, varme og snavs. Indendørs har du ikke de faktorer og derfor kan du få et helt præcist måleresultat. Derfor kan det være en rigtig god ide, at du laver et målingspas. Et målingspas går ud på, at du har et helt bestemt pas, som du måler dine præstationer ud fra. Det giver super meget motivation at se, når man bliver bedre, men det giver og så et los i …., hvis man lige pludselig går den anden vej.

6.Brug musik, når du træner alene.

Ude i trafikken skal man passe på med at høre alt for høj musik, da man skal kunne høre trafikanterne omkring en, men når man sidder indenfor, så kan man bare give den gas. For rigtig mange virker musik opkvikkende og specielt hvis det er glad og opkvikkende musik.